lørdag 10. desember 2011

Klasse 1 debut

I dag arrangerte Sørlandets hundehall og AOH sammen første delen av en tredelt treningscup (så vidt jeg har forstått?).  Uoffisielt, men med åpen deltagelse og god stemning.

Slik gikk det:

1 Visning av tenner 10 10,0
2 Fellesdekk 2 min. 10 30,0
3 Lineføring 6,5 19,5
4 Dekk fra holdt 7 14,0
5 Innkalling fra sitt 10 20,0
6 Stå under marsj 6,5 13,0
7 Hopp over hinder 8 16,0
8 Avstandskontroll 0 0,0
9 Helhetsinntrykk 8 24,0
146,5

Ziva og jeg har trent på alle øvelsene i klasse 1 og den eneste som ikke sitter så veldig godt er avstandskommanderingen.  Der sliter vi med å få "sitt opp" til å virke på mer enn en halvmeters avstand.  Ellers er jo lineføringen ikke vår sterke side, men resten burde gå bra.

Tatt i betraktning hvor mye jeg sviktet så gjorde Ziva en kjempejobb!!! 

Det begynte veldig bra.  Tannvisning gikk som smurt, fellesdekken ble hun liggende til tross for at hun hadde fryktelig lyst til å leke med hundene på begge sidene av seg, og til tross for at en av hundene nedover rekka reiste seg og gikk til føreren sin.  Mulig hun skulle blitt trukket for et par pip, men jeg synes 10eren var velfortjent!

En stor forskjell mellom rekrutt og klasse 1 som jeg ikke har tenkt på i det hele tatt er at mens rekruttene tar alle øvelsene uten pause, så får klasse 1 hundene ikke bare pause på to minutter - de må i tillegg vente på tur.  Ziva skjønte ingenting da vi skulle inn på banen igjen.  ...og jeg klarte ikke å samle henne og meg opp fordi jeg ikke er god nok til å bruke meg selv som belønning.  Plutselig kunne hun ikke "på plass", hun la seg ned mellom øvelsene og så temmelig bortreist ut...og jeg begynte å stresse, når jeg egentlig skulle begynt å leke.

Anette (Kristiansen) hadde et kjempepoeng i kommentaren sin til meg da vi var ferdige i ringen.  Hun sa at jeg måtte bli flinkere til å bruke meg selv som belønning og vise Ziva hvor fornøyd jeg var med henne.  Ikke bare bruke godbit eller leke, men være tydeligere i rosen me både stemme og kroppen.  Gi mer av meg selv.  Annet er urettferdig mot hunden, som prøver å gjøre hva en ønsker uten å få positive nok tilbakemeldinger.  Fikk dritdårlig samvittighet ovenfor Ziva, men hun hadde bare så rett!

Jeg har jobbet litt med den saken, for jeg har merket tidligere hvor positivt det har virka på Ziva når jeg har belønna med ros og litt kos mellom øvelsene, men jeg har tydeligvis ikke fått den godt nok inn under huden, og heller kanskje ikke trodd nok på effekten (?) til at jeg klarer å ty til det når jeg begynner å stresse selv. 

Jeg tror jeg har en plan...

FEIL!!!

Jeg har en plan...  :-D



...og så må jeg bare si at sørlandet hundehall er et fantastisk sted!!!  Sjekk ut: http://www.hundehall.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar