fredag 1. mars 2013

Løpettid!!!!

Sali har full kontroll :)
Jeg har vært fryktelig spent på når denne løpetida skulle komme.  Frem til jeg utsatte parringen, så var det planene for våren og sommeren som sto i fokus.  Etter at jeg utsatte planene en løpetid har det i all hovedsak dreid seg om å prøve å forstå syklusen hennes, og håpet om at hun ville løpe tidlig heller enn sent.

Jo senere hun hadde løpt, jo mindre er sjansen for å få til en avtale på jobb om ferie og avspassering, for 1 april neste å starter flyttingen av samlingene inn i nytt museumsmagasin, og siden jeg har ansvaret for den prosessen så hadde jeg ikke hatt håp i havet om fri såpass sent.  Jeg har fortsatt ikke fått avklart den saken, for sjefen tror fortsatt jeg kanskje planlegger kull til våren, siden det var hva vi snakket om da jeg avpasset all ferien min etter en leverandør som var treg i fjor sommer.

Stor var derfor gleden over at hun startet ti dager tidligere enn det jeg hadde beregnet som tidligste starten.  Da tegner det mot at neste løpetid blir i oktober, med julevalper og levering i slutten av febuar :). Jeg skulle selvfølgelig aller helst hatt sommervalper, men sånt er vanskelig å planlegge. Vi får håpe på en mild vinter og lite snø!

En annen fordel med tidlig start er at Ziva, som blir en smule daff i noen måneder etter løpetida, og ikke akkurat er noen konkurransehund mens det står på, får hele sommeren og mesteparten av høsten i godt konkurransehumør :)

Ikke det at hun skal å fri i månedsvis.  Så daff blir hun ikke, og en glad Ziva trenger å få bruke hodet sitt, selv når hormonene lager litt kluss.  Hun blir som sagt bare litt daffere og litt mer var for min
nervøsitet akkurat i den perioden. Siden vi begge også synes det mye gøyere å lære nye ting enn å terpe på gamle, så skal vi prøve oss både på rally, agility og brukslydighetskurs i tida som kommer.

Hva med Sali da, tenker kanskje noen?  Han får prøve seg på det meste Ziva får prøve, og i tillegg er det snart vår så han og jeg kan utforske stier på kryss og tvers i skogen.  Jeg har til og med skaffa meg bedre kart, så jeg faktisk tør la ham bestemme veien (det beste som er, synes Sali, han blir strålende blid :) ) uten at jeg blir nervøs og lurer på om vi noensinne finner hjem igjen.  Når han får
velge er er han i sitt ess og virkelig koser seg :). Sali er også meldt på på rallykurset som reserve, og slik jeg forstår rally, så er det temmelig likt hvordan jeg har trent Sali oppigjennom.  Han kjeder seg fort, så i stedet for å terpe har vi trent kombinasjoner av øvelser, både LP og selvkomponerte og noen av dem er ikke så fjerne fra det jeg har lest meg til om rally. Siden rallykurset er neste helg er det mye mulig han får en av dagene :)

1 kommentar:

  1. Herlig!!!!! :)
    Gøy at Ziva er med på planene for fremtia, sikkert et trekk hun har fra far sin, mora var ikke akkurat samarbeidsvillig der ;)

    Treningen i vår sommer med disse 2 blir nok masse moro!!!!!

    SvarSlett