torsdag 23. juni 2011

Øyne, tenner og mangel på inspirasjon

Nå er heldigvis både Sali og Ziva ferdig med øyenbetennelsen de pådro seg under RR-dagene, og kuren med øyendråper er ferdig, så nå kan jeg ta dem med på plasser med flere hunder igjen og prøve å få trent litt.  Den siste halvannen uka har vi stort sett bare gått lange gode turer, og trent litt lydighet under veis, i tillegg til at Sali fikk prøve seg i agiliitybingen sist lørdag.  Sier prøve seg, for han var daff og ukonsentrert.  Det var varmt i sola, og han har mistet litt kondisjon siden påske.

I tillegg til turene har dyra fått løpe av seg litt energi sammen nede på enga her.  Etter at jeg har gjerdet inne den delen hvor de tidligere kunne stikke ut på veien, så er det trygt å la dem løpe.  Enga ligger ute på en odde nedenfor huset, og er lett å stenge av.  Jeg eier ikke hele, men han som eier den bruker ikke resten.

Det var et slikt frislipp nede på enga at Ziva sin ene fortann knakk.  Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men hun blødde kraftig fra munnen.  Det knakk av et stykke bakpå tanna, det ser ikke ut til at hun har vondt.  På grunn av litt uheldige omstendigheter får ikke dyrlegen sett på den før til tirsdag.  I og med at hun tygger på tyggesaker og gnager på Sali som hun pleier, så kjenner hun neppe så mye til den.  Jeg håper resten av tanna kan reddes uten altfor mye kostnader.

Ellers sliter jeg veldig med lysta til å trene mot noe som helst mål for tida, men regner med at det går over.  Jeg har meldt Ziva på feltsøkkurs om halvannen uke...og tar meg stadig i å ha lyst til å mase og forsikre meg om jeg fortsatt har plass, selv om jeg vet at hun som holder det er til å stole på.  Jeg driver også og prioriterer hva vi skal drive med og hva vi skal vente med, siden jeg på den ene sida har lyst til å holde på med ALT, og påa den andre side vet både at jeg ikke har tid og kapasitet - og at det er lite hensiktsmessig.

Sali
Med Sali skal jeg prioritere blodspor i sommer og høst.

Sali skal få trene agility, men på steder uten altfor mye forstyrrelser, for det koker litt for lett over når hans lille hjerne får altfor mye å forholde seg til.  Han ser og hører alt, og engasjerer seg i det meste.  Agilitytreningene i Lillesand foregår på et sted med veldig mye annen aktivitet (fotball, joggere, hunder som kommer og går, syklister....etc).  I sommer kommer vi derfor til å trene i bingen, og så får vi heller se hvordan det går.

...og så leker vi litt lydighet både på tur og nede på vår minibane på enga.  Han kan like godt følge Ziva :)

Ziva

For Ziva sin del prioriterer jeg lydighet.  Vi har som mål å starte kl.1 i høst og opprykk innen neste sommer.  Så får vi se.  Vi skal på kurs hos Amokk på ettersommeren.

I tillegg vil jeg veldig gjerne fortsette på trene feltsøk med henne.  Kommer det et runderingskurs til høsten, så blir jeg med :)  Jeg synes bruks er kjempegøy, og skulle vi noensinne komme dit at vi har lyst til å starte, så bør vi uansett ha klasse 2 lydighet inne først.

Jeg har også planer om å stille henne noen ganger i sommer og høst og når jeg legger spor til Sali kan jeg like godt legge til henne også.

1 kommentar:

  1. Hei Annette, ny side å greier! Takk for at dere bidro til at feltkurset ble så artig :) Ser at du lurer på runderingskurs og jeg har satt opp et kurs 3 og 4 september. Det blir nok det eneste kurset i rundering jeg rekker å ha i høst, mulig i november hvis været tillater det men det er ikke alltid. Vi sees nok på felttreninger etter ferien!!

    SvarSlett