fredag 11. november 2011

Siste gang i rekruttklassen?


Vi deltok i rekruttklassen under det offisielle lydighetsstevnet i Sørlandets hundehall i går kveld.

Det går stadig fremover, og feilene vi pådro oss i dag var til dels bare kjempeteite. Hehe!  Burde ikke si oss...for det er jo selvfølgelig min feil. 

Hvorfor jeg begynte å stresse i går etter ikke å ha gjordt det de siste gangene, det aner jeg ikke.  Vi kom til hallen litt senere enn jeg hadde planlagt, men tidsnok til at jeg fikk plukket Ziva ned (hallen er kjempemorsom, masse mennesker og hunder og lukter).  Det er imidlertid helt klart at jeg kunne hatt godt av å se på et par ekvipasjer før vi gikk inn i ringen, for av en eller annen grunn glemmer jeg at det ikke bare er meg som ikke er rasende flink fra gang til gang.

Lineføringa er fortsatt ikke bra, men det går fremover, så vi er på rett vei, og jeg tror dette både var beste vi har gjordt foran en dommer og beste karakteren til nå.

Dobbeltkommando på både dekk fra holdt og innkalling fra sitt er også bare tull.  Ziva var imidlertid ikke den eneste hunden i går kveld, som ble oppslukt av folk som kom og gikk i døra inn til hallen.  Hallen er ganske smal og døra er midt på en langside, så da noen kom inn akkurat i det jeg skulle kalle inn så var hun oppslukt.  Sånt går seg nok til når hun blir mer rutinert.

I tillegg ble jeg trukket to poeng for en dobbeltkommando under stå under marsj...som bare dommeren - ikke Ziva så.  Hehe!  Det sier alt om tilstanden min.  Det kan være han trakk for et par ekstra skritt også.  Vi er akkurat kommet dit at hun skjønner at hun skal stoppe, men ikke at hun skal bråstoppe, så jeg er fornøyd jeg - med henne.  Bare et par skritt ekstra er fremgang.

Vi mista masse på enkeltdekken fordi Ziva begynte å snuse, reiste albuene opp av gulvet og måtte få beskjed om å legge seg ned igjen - noe hun heldigvis gjorde. Hun har ikke gjort noe sånt verken på trening eller i konkurranse siden i sommer eller noe sånt, så det var bare dusteri. Dekk-kommandoen i avstandskommandering virker i hvertfall godt ser det ut til ;-D


1
  Visning av tenner
10
10
2
  Lineføring
7,5
15
3
  Dekk fra holdt
8
16
4
  Innkalling fra sitt
8
24
5
  Stå under marsj
8
24
 6 
Enkeltdekk 1 min.
6
24
7
  Helhetsinntrykk
8,5
25,5
138,5

Ute var det lett yr og bare få varmegrader, så selv om hallen ikke er så varm enda, så er den tørr og trekkfri. Skikkelig deilig å ha et slikt sted! Med masse hyggelige folk i tillegg så var det en kjempefin kveld.
Litt finpussing av avstandskommandoer nå, i tillegg til å bli litt bedre med alt det andre, så er vi klare for klasse 1, tror jeg :) Første test av det gjør vi på treningsstevnet om en måned tror jeg...

2 kommentarer:

  1. Sytnes dette så og hørtes veldig bra ut!! :) Du er fult klar over "førerfeilene" og med bare det kommer du langt! ;) Gratulerer med et godt gjennomført rekrutt konkurranse! ;)

    Gleder meg til å lese om hvordan det går i klasse 1 om en måneds tid :D Stå på og lykket til videre! ;)

    SvarSlett
  2. Takk, Veronica :)

    Det begynner å komme seg, både i treningen og det med førerfeilene. Jeg blir flinkere til å se hvor det går galt og hvorfor.

    SvarSlett