søndag 16. oktober 2011

En travel uke - del 1

Både dyra og jeg har hatt ei travel uke denne uka. 

Mandagen

Da hadde først Sali og jeg en fin tur, før jeg tok med meg Ziva ut på Hove for lydighetstrening. 

Der var det folksomt, og til og med noen som gjerne ville trene fellesdekk!  Endelig!!!  En av grunnene til at jeg ikke har meldt oss på klasse 1 er det med fellesdekken.  Jeg tar en økt med Sali og Ziva på stuegulvet i blant, men å gjøre det utendørs med masse forstyrrelser og ved siden av hunder hun ikke kjenner er jo en helt annen sak.  Det gikk så bra!  Hele 2,5 minutter fellesdekk, hvor hun de siste 20-30 sekundene hvilte hodet på labbene :) 

Deretter trente vi litt lineføring.  Jeg hadde en aha-opplevelse på lørdagskvelden (tror jeg det var) hvor jeg plutselig forsto hvorfor hun ser like forvirra ut hver gang jeg prøver meg på lineføring.  Hun ser liksom ut som om hun ikke vet om hun skal stå, gå, stoppe eller hva...og velger å beite litt gress.  Jeg har trodd det har hatt med "stå under marsj" å gjøre, uten helt å ha forstått hva, for den har vi også slitt med.  Så jeg har drevet og forsøkt å gjøre det litt forskjellig og sett etter hva som har og ikke har fungert.  Uten å bli det spøtt klokere.  Begge deler starter jo med bevegelse og hun har ikke lyst til å bli med.  Stå pent på utstilling har vært problemet.  Med en fullstendig gjennomgang og omlegging av både kroppspråk og kommandoer går det mye bedre.  Ikke bra, men mye bedre.  Jeg har i hvertfall fått noe å jobbe videre med, og det har jeg ikke følt jeg har hatt til nå.  Stakkars jenta, som har visst at jeg ville noe, men bare ikke har forstått hva.  Pussig nok ser det ut til å ha hatt innvirkning på avstandskommandoene også :)

Senere på kvelden, etter en pause i bilen tok vi enda en fellesdekk, og den gikk nesten like bra.  Litt mer urolig var hun, og en gang måtte jeg legge henne tilbake fordi hun reiste seg for å snuse på noe bak seg på bakken, men deretter lå hun fint (jeg sto for sikkerhets skyld ganske nærme, for hunden ved siden av var urolig.

Tirsdagen

Dagen starta med en kjempeherlig tur med Sali i skogen.  Det var kjølig, men alldeles strålende vær, og vi storkoste oss :)

Etterpå tok jeg med meg Ziva ut på Hove igjen.  Jeg lot henne først få et felt med to gjenstander i.  Hun var temmelig vill allerede ved bilen, for hun visste akkurat hva ve skulle - og hvor vi skulle.  Da jeg sendte henne ut var hun kjemperask til å ut og hente første gjenstanden, og kom inn og leverte rett i hånda. 

Da jeg satte henne på igjen var hun ikke vanskelig og be.  Rett ut igjen.  Jeg så at hun slo på den andre gjenstanden men kunne ikke se at hun hadde noe der hun løp langs 50-meteren til det andre hjørnet.  Deretter trålte hun feltet på kryss og tvers lenge, før hun kom inn til meg og stoppet.  Lenge.  Jeg ventet.  Hun begynte å rote bak linja.  Jeg tok noen skritt ut i feltet og stirret utover.  Hun sto og så på meg og peste.  Jeg tok to skritt til, og så løp hun ut.  Til hjørnet hvor den første gjenstanden hadde ligget...og kom inn med gjenstand nummer to!  Jeg er helt sikker på at hun ikke hadde byttet gjenstand, men at hun hadde funnet nr 2 nesten med en gang, løpt på tvers av feltet med den og så sluppet den.  Hmmm.  Vi skal nok trene en stund til med bare en gjenstand, men gøy var det uansett :)

Etter feltet gikk vi tur på Hove bortover mot hundeklubben.  Hadde en tanke om kanskje å gå noen veldig korte lengder lineføring for deretter å belønne MASSE og gå videre.  På klubbens område løp det imidlertid tre hunder, så der ble det lek i stedet.  Veldig bra for Ziva som storkoste seg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar