torsdag 27. oktober 2011

Turer med variasjoner, litt LP og litt felt

Tidligere på dagen i dag var Sali og jeg på oppdagelsesreise. Jeg har tidligere prøvd å finne ut om det ligger noe bak det lille bruket/sommerhuset vi i blant går tur til, men veien der har fort blitt til en smal sti som har forsvunnet inn i ei krattete myr. Jeg har derfor vært redd for å gå meg vil og snudd. Turen frem og tilbake har uansett vært veldig fin. 

Nå har jeg imidlertid fått tak i et dårlig kart over området, som viser at jeg i grunnen bare skal gå rett frem noen hundre meter og holde meg lavt i terrenget, så skal det ligge en vei. Så i dag satte vi av gårde, og bortsett fra at terrenget ikke var helt like enkelt som kartet, så fant vi veien :) Vi fikk oss en flott tur rundt Strengereidvannet, gjennom blant annet et kjempeflott kulturlandskap - som skal utforskes nærmere for det skal ligge flere gravfelt der inne. Vi holdt fart så jeg var nesten anpusten hele veien, og runden tok oss nøyaktig halvannen time. Helt perfekt! Jeg tror Sali også koste seg. Han er lei av å gå de samme veiene om og om igjen, og setter tydelig pris på variasjon.

Nesten hjemme traff vi også på Zivas venninne fra mandag (se nedenfor), men hun syntes Sali var litt skumlere (og så var ikke eieren der som støtte :) så hun løp hjem igjen da han ville hilse.  Stakkar Sali :(

Har akkurat kommet hjem fra trening med en stuptrøtt Ziva, som slett ikke gjorde det så verst!

Blant annet lå hun en fin fellesdekk til tross for masse forstyrrelser (Hvorfor i all verden sto jeg plutselig foran en annen hund, hvem var den dama som plutselig sto foran henne, og hvorfor i all verden gikk jeg slalom og rundt henne i ring???  Best å ligge stille til jeg får en fornuftig beskjed jeg skjønner, tenkte visst Ziva :-D).  Noen nydelige hopp, til og med noen klasse 2 hopp, stå under mars og dekk fra holdt gikk an i dag.

Mandag var Sali forresten ute i Vågsnes og gikk felt igjen.  Fire gjenstander uten problemer.  Det vil si han stakk av med den første gjenstanden og hadde seg et par seiersrunder med den, men deretter kom han rett inn.  Store gutten løp og løp, kasta den lille hvite IKEA-musa i været, heiv seg etter den når den landa og hadde det fryktelig morsomt helt på egenhånd.  Han var litt treg å få ut igjen da jeg endelig fikk samla ham inn, men når han gikk, så fant han :)  Vi avslutta med en skikkelig runde musekasting og innbytte mot Frolic som belønning.  Tror belønningen ble temmelig dobbelt opp :-D

Etterpå gjorde vi et helt mislykka forsøk på lydighet på Hove, før han ble satt i bilen mens Ziva gikk felt der ute.  Først et felt med en gjenstand (og meg som gjorde tabben å ikke lufte skikkelig først), så fikk Jannes Fasit et felt med fire gjenstander.  Han jobba kjempebra, men ble sliten og fant ikke den siste.  Vi prøvde å sende Ziva ut etter den, men hun kom inn med en bitteliten plastikklips hun hadde funnet der ute i stedet :)

Tirsdag ble det som skulle være en rusletur på Ziva og meg bort til grendehuset for litt leketrening på parkeringsplassen, til en skikkelig lekerunde med en Landsser vi møtte på.  Dette var en stor tre år gammel tispe, som var omtrent like barnslig som Ziva.  Utrolig gøy å se hvordan de elta hverandre, løp om kapp, og hadde noen runder meg gjørmebading sammen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar