mandag 24. oktober 2011

Sørlandsapellen - Kragerø

I går dro Ziva og jeg til Kragerø sammen med resten av folket fra AOH for å delta på sesoangens første sørlandsapell.  Første gang for Ziva og andre gang for meg.  En gang i tida gikk jeg sørlandsapell med Zeta i klasse 1 (med 165 poeng, som jeg fortsatt er stolt av :-)).

Ziva og jeg er ikke helt klare for klasse 1 siden vi fortsatt sliter noe med lineføringa og siden avstandskommanderinga ikke er helt på plass.  Hun ligger imidlertid en pen fellesdekk, og hoppet hennes er stort sett veldig bra, så det er ikke så lenge til.  Bra plassering i klasse 1 er imidlertid laaaangt unna :)

Det var ni hunder i rekruttklassen, og vi hadde startnummer 4.  God tid til å ta en mental finpuss tenkte jeg, men neida - de tre første på lista dukka ikke opp, så vi var først i ringen.  Det eneste jeg i grunnen var nervøs var mens vi venta på at ting skulle starte (vi kom til Kragerø en time for tidlig...noe som var hyggelig og avslappende, men god tid til å føle på nervene).  Etter det gikk det fint.

Jeg var i grunnen mest fokusert på at lineføringa skulle bli bra, og vi endte opp med å gå den beste lineføringa jeg har gått (selv om poengsummen ikke helt viser det), og så gjorde vi tullefeil på en del andre øvelser.  Noe av det hang helt klart sammen med at vi har jobba hardt med lineføring, for Ziva trodde stadig hun skulle gå ved siden av meg :)



1 Visning av tenner99
2 Lineføring714
3 Dekk fra holdt510
4 Innkalling fra sitt721
5 Stå under marsj618
6 Enkeltdekk 1 min.832
7 Helhetsinntrykk7,522,5
126,5

Under tannvisningen satt hun pent til hun skjønte at mannen ville hilse, så jeg måtte samle henne pent inn på plass igjen før det gikk bra.  "Hun er i hvertfall tilgjengelig" kom det tørt fra dommeren, som trakk et poeng.

Under lineføringen falt hun litt ut her og der, og snuste litt, men stort sett var hun der jeg ville ha henne, selv om kontakten helt klart kunne vært bedre.

Dekk fra holdt trengte dobbeltkommando, for hun la seg bare halvveis ned og var klar til å følge etter, og så mener jeg å huske at hun enten hadde reist seg eller reiste seg da jeg var på vei tilbake til henne.

Innkalling fra sitt som pleier å være en 10er ølelse så lenge hun ikke bruker beinet mitt som brems startet hun med å reise seg og komme etter når jeg skulle gå fra henne.  Der kom lineføringstreningen inn og forstyrra.  Da jeg satte henne ned igjen gikk alt flott.

Stå under marsj starta fint, men der er ståen såpass usikker at jeg med vilje gir henne det som vel helst må karakteriseres som en trippelkommando :)

enkeltdekket ble vi igjen trukket for at hun reiste seg for å følge meg da jeg skulle gå i fra, så jeg måtte kommandere dobbelt.  Deretter lå hun kjempefint, men jeg kunne se at hun sleit litt med ikke å løpe uta av ringen til den kjekke Grosser sweitzeren som satt der :)

Så som sagt, jeg er fornøyd.  Vi mista masse poeng fordi hun stadig trodde det var lineføring, men det tror jeg ikke blir så vanskelig å plukke av henne igjen, særlig om jeg blir mye tydligere i kommandoene.  Vi skal jobbe mye lineføring fremover, men jeg har en liten plan for hvordan vi skal rydde opp :)

Det ble en flott dag og et veldig trivelig arrangemant.  AOH stakk av med seier i alle klassene (ingen deltagere i klasse 3).  Været var fint, men jeg skulle nok hatt litt ull innerst, for jeg ble sittende og småfryse en del.

Siden det ble mye tid i bilen på Ziva, så stoppa jeg på hjemveien og lot henne få en skikkelig løpetur i skogen, så da vi kom hjem var hun trøtt i hodet og hadde fått brukt kroppen godt også.  Sali fikk ikke tur før langt utpå kvelden stakkar, for jeg ble forferdelig trøtt når jeg endelig fikk fylt opp magen og fikk varme i kroppen.


2 kommentarer:

  1. Gratulerer med en gjennomført debut i rekrutt :) Syntes mye ser bra ut og med litt finpuss så tenker jeg det meste sitter.

    Det med at hun følger etter på div. øvelser kan ha noe med nerver/usikkerhet du utstråler, som hun oppfatter, og dermed blir usikker selv.? Bare en tanke jeg fikk. Har vært borti det selv, og med mer ringtrening så ble jeg mer sikker (blir fortsatt uvel og får dårlig mage, så helt over er det ikke :P), og dermed ble hunden mer trygg i øvelsene ;)

    Håper vi sees mer rundt forbi, og forhåpentligvis så er jeg da ikke "på jobb" og vi kan prate litt mer :D

    Lykke til videre! ;)

    SvarSlett
  2. Takk :)

    Ja vi ses nok :) Så vidt jeg vet i hundehallen den 10.?

    Jeg ser hva du mener, og jeg tror nok du har en del rett i det med usikkerhet var en del av problemet i går. Men ikke hele (særlig fordi jeg ikke var nervøs inne i ringen).

    Men så har jeg også trent temmelig intenst på det at hun skal følge meg den siste uka - og ikke så mye annet, så det er ikke så rart at det blir litt forvirring utav det :)

    SvarSlett